Cinefòrum Kinoki: Maig 2023 – BOGART

Aquest mes de maig les pel·lícules estan dedicades a Humphrey Bogart. Aquí teniu tota la programació:

1- Dimecres 3 de maig a les 19:00 – El último refugio (High Sierra, 1941) de Raoul Walsh
2- Dilluns 8 de maig a les 19:30 – Tener y no tener (To Have and Have Not, 1944) de Howard Hawks
3- Dimecres 17 de maig a les 19:00 – El tesoro de Sierra Madre (The Treasure of the Sierra Madre, 1948) de John Huston
4- Dilluns 22 de maig a les 19:30 – Sin conciencia (The Enforcer) (Murder, Inc.) (1951) de Bretaigne Windust y Raoul Walsh
5- Dimecres 31 de maig a les 19:00 – En un lugar solitario (In a Lonely Place, 1950) de Nicholas Ray

Totes les sessions es fan a l’ATENEU ROIG (Carrer Torrent d’en Vidalet, 32-34). Amb una col·laboració de 5 euros. A cada sessió s’inclou presentació de la pel·lícula sense spoilers (posaré en context la importància de la pel·lícula presentada dins de la carrera de Bogar), visionat de la pel·lícula en pantalla gran i en VOSE, i debat posterior entre els assistents al cinefòrum.


1- Dimecres 3 de maig a les 19:00 – El último refugio (High Sierra, 1941) de Raoul Walsh

No és la primera pel·lícula del cicle per accident, ja que va ser la primera pel·lícula que va protagonitzar Bogart a Hollywood després de ser un secundari de luxe durant una dècada. Encara que els seus grans èxits van arribar més tard, “L’últim refugi” va ser la primera oportunitat que va tenir per demostrar que tenia un carisma sobrat per ser protagonista. I la pel·lícula és estupenda, d’atracament perfecte condemnat al fracàs, amb un protagonista maleït, un criminal amb bon cor acabat de sortir de la presó i condemnat al final tràgic, i una Ida Lupino meravellosa que li dóna un toc romàntic (però romanticisme de l’autèntic , no del ensucrat, sinó de l’apassionat i dolorós). Un noir de baix pressupost però grans resultats, que va iniciar definitivament la llegenda de Bogart.


2- Dilluns 8 de maig a les 19:30 – Tener y no tener (To Have and Have Not, 1944) de Howard Hawks

Aquí ja tenim Bogart en el seu esplendor, compartint química i diàlegs plens d’indirectes amb Lauren Bacall. La pel·lícula és hereva de l’èxit que va tenir Casablanca, per la qual cosa podríem definir-la com una pel·lícula exòtica d’aventures anti-nazi. Que no us enganyi que hagi quedat eclipsada per la llegendària fama de Casablanca, “Tenir i no tenir” està a la seva alçada, i encara que potser no tingui tant de carisma, ni tantes frases memorables (encara que va molt ben servida de totes dues coses), com a pel·lícula resulta més equilibrada, més dinàmica, rodada amb mestria pel director clàssic definitiu (per ser l’exponent més pur del classicisme): Howard Hawks, és una pel·lícula rodona, a la qual no li falta ni li sobra res, d’aquelles que freguen la perfecció , però ho fan amb tanta naturalitat que no destaquen molt. Voleu cinema comercial de gran qualitat (i a més a més plena de romanticisme, d’aventures i amb un bonic missatge anti-nazi)? Aquí teniu la vostra pel·lícula perfecta.


3- Dimecres 17 de maig a les 19:00 – El tesoro de Sierra Madre (The Treasure of the Sierra Madre, 1948) de John Huston

Una pel·lícula d’aventures que en realitat és un drama psicològic intens sobre els límits de la cobdícia humana i com ens pot arribar a transformar. Si creieu que Bogart sempre feia el mateix tipus de personatges, és que no heu vist aquesta obra mestra, en què construeix un personatge complex, ple d’ombres. La recerca d’or, l’enfrontament amb lladres armats, la supervivència en un entorn salvatge i hostil, la bogeria de la cobdícia… té de tot aquesta pel·lícula, i sent excel·lent en tot. Obra mestra.


4- Dilluns 22 de maig a les 19:30 – Sin conciencia (The Enforcer) (Murder, Inc.) (1951) de Bretaigne Windust y Raoul Walsh

Aquesta és la menys coneguda de la selecció programada, però compte, perquè és una pel·lícula estupenda, intensa, d’aquelles que t’enganxen des del minut u fins al final, un policíac senzill, de baix pressupost, però aquesta senzillesa, aquesta falta de mitjans, es torna a favor seu, ja que és d’aquelles pel·lícules que funcionen com un rellotge suís, de les quals no elfalta ni els sobra res, amb un ritme trepidant i una trama interessant. És d’aquelles pel·lícules que es fan curtes. Desconeguda? Sí. Però també molt gaudible.


5- Dimecres 31 de maig a les 19:00 – En un lugar solitario (In a Lonely Place, 1950) de Nicholas Ray

El que aquí us escriu és humà i té els seus gustos i preferències, i En un lloc solitari es tracta de la meva pel·lícula de Bogart favorita. El seu personatge és fascinant, inquietant i misteriós. Una jove ha aparegut assassinada, un dels sospitosos és Bogart, que interpreta un guionista de Hollywood en hores baixes, amb tendència a beure massa i amb una agressivitat sempre a punt d’explotar, però la veïna, atreta per ell, diu a la policia que va estar amb ella: fa bé de protegir-lo?, i si és l’assassí? Pel·lícula amb una forta càrrega psicològica, amb un excel·lent guió i amb un Bogart en estat de gràcia. És intensa, recargolada, poderosa, una d’aquelles pel·lícules que et tindran atrapada a la butaca aguantant la respiració i que quan acabi miraràs el rellotge, perquè és tan intensa que perdràs la noció del temps i no et creuràs que han passat més d’hora i mitja.

Deixa un comentari