Cinefòrum Roig: Cicle Dones Cineastes – Tardor 2021

Cicle de cinefòrums, amb una petita presentació, visionat de la pel·lícula programada i posterior debat sobre la pel·lícula.

Aquest cicle està dedicat a pel·lícules dirigides per dones, valorant positivament que les dones tinguin protagonisme o papers determinants, i que hi hagi la màxima varietat possible en els seus orígens geogràfics (cinema de continents i cultures diverses), sense que aquestes siguin regles tancades.

Pel·lícules de gran qualitat i interès, tant en la part cinematogràfica, com pels temes que tracta. Cinema amb sensibilitat artística i social.

Llevat de casos molt excepcionals, les pel·lícules es projectaran en VOSE (Versió Original amb subtítols en Espanyol).

TAQUILLA INVERSA.


Divendres, 8 d’octubre a les 20:30 – El viaje de Nisha (Hva vil folk si, 2017) de Iram Haq (Noruega-Pakistan)

Ho podeu apuntar al vostre calendari aquí.

Basada en l’experiència real que va patir la mateixa directora, Iram Haq. La protagonista és una adolescent que viu a Noruega, la família prové del Pakistan, i que com a bona adolescent fa de les seves, tornant bojos als seus pares, res fora del normal, excepte per al pare, que decideix que és el moment de que es vagi a viure al Pakistan i obligar-la a que es casi amb un bon musulmà, sense importar-li que pensa ella, ni quins són els seus drets. Una pel·lícula intensa, plena d’emocions, molt crítica amb certes tradicions, i amb una bella i colorista fotografia.


Divendres, 29 d’octubre a les 20:30 – A Brand New Life (2009) de Ounie Lecomte (Corea de Sud-França)

Ho podeu apuntar al vostre calendari aquí.

Una altra pel·lícula en la qual la directora explica una història que ella va viure en persona. En aquest cas es tracta d’una nena que és deixada pel seu pare en un hospici per a nens sense família, narrant el procés d’acceptació i convivència de la protagonista amb la resta de nens, així com el difícil procés d’assimilació de que el seu pare la ha deixat abandonada. És un drama molt senzill d’enorme sensibilitat en la qual destaca la gran actuació de la joveníssima protagonista.


Divendres, 12 de novembre a les 20:30 – Infiel (Trolosa, 2000) de Liv Ullmann (Suècia)

Ho podeu apuntar al vostre calendari aquí.

La mítica actriu Liv Ullmann va dirigir la seva millor pel·lícula a partir d’un guió escrit pel seu mentor Ingmar Bergman. La pel·lícula es centra en els efectes de la infidelitat en una parella, rodada amb elegància i solidesa, i amb els excel·lents diàlegs de les millors pel·lícules de Bergman. Un intens drama intimista amb emocions a flor de pell.


Divendres, 26 de novembre a les 20:30 – Suspense (1913) i Shoes (1916) de Lois Weber (EUA)

Ho podeu apuntar al vostre calendari aquí.

La més oblidada entre les grans pioneres, Lois Weber, va ser una cineasta fonamental en el pas del curtmetratge al llargmetratge, va ser tan protagonista que en 1916 era la persona més ben pagada per dirigir a la mítica productora Universal. També va ser una pionera essencial dins de cinema social. Suspense (1913) és un curtmetratge d’argument simple (i una mica masclista i classista) que sorprèn per la seva riquesa cinematogràfica, és increible veure una pel·lícula de 1913 que en tan poc temps tingui tantes idees visuals, tal riquesa de plànols i un muntatge tan dinàmic, és una pel·lícula impactant. Shoes (1916) és un llargmetratge «curt» (dura una hora) i és una excel·lent mostra de com es va adaptar al llargmetratge i de perquè és una cineasta tan influent dins el cinema social. Drama social sobre una jove que amb el seu treball manté a la seva família, que viuen en la pobresa i patint l’atur, el problema és que la jove té tants pegats en les seves sabates que no s’aguanten i necessita uns nous, però tot el que guanya va per a la seva família… Aquest conflicte en aparença tan senzill es converteix en un clar exemple del drama de la pobresa. La pel·lícula és també un exemple de com les brillants i impactants idees visuals de Suspens es van introduir amb més naturalitat, sent Shoes una pel·lícula d’una gran riquesa cinematogràfica, però sense fer mai ostentació d’això, deixant tot el protagonisme al drama i a l’excel·lent actuació de la seva protagonista.


Divendres, 10 de desembre a les 20:30 – Una Segunda Madre (Que Horas Ela Volta, 2015) de Anna Muylaert (Brasil)

Ho podeu apuntar al vostre calendari aquí.

Fascinant comèdia social, que es centra en una dona que porta dècades vivint com serventa d’una família rica i que va deixar a la seva filla al poble. La seva filla va a la ciutat amb la idea d’estudiar a la universitat de la ciutat, al entrar a la família es crea un conflicte entre mare i filla, que tenen visions de la vida i de les relacions de classe molt diferents. És una pel·lícula que dins del seu aparent minimalisme amaga una lúcida paràbola social, amb un guió molt subtil i àcid, barrejant drama i comèdia amb intel·ligència i encert. D’aquestes pel·lícules que deixen bon gust de boca, però com més penses en ella més detalls veus i més t’agrada.

2 comments on “Cinefòrum Roig: Cicle Dones Cineastes – Tardor 2021

Deja un comentario